Programy mycia
Program Stop
Zatrzymuje czasowo działanie myjni – możemy go użyć w przypadku sytuacji awaryjnej, gdy czasowo chcemy wstrzymać działanie myjni. Dobrze go użyć również, jeśli skończyliśmy mycie pojazdu, nawet pomimo niewykorzystanej opłaconej kwoty. Dzięki temu zaoszczędzimy wodę, czy zużycie chemii, co ma znaczenie dla ekologii. Włączenie tego programu po uruchomieniu myjni nie zatrzymuje timera odliczającego wykupiony na stanowisku czas, jedynie wyłącza czasowo działanie lanc myjących.
Program Aktywna Piana XXL (P1)
Natryśniecie aktywnej piany na całą powierzchnię karoserii, spowoduje zmiękczenie i częściowe rozpuszczenie warstwy brudu zalegającej na aucie. Pozwoli na większą skuteczność usunięcia zanieczyszczeń z auta za pomocą programu Szczotka (P3) czy Mycia zasadniczego (P4).
Piana potrzebuje ok 20-30 sekund do minuty, w celu wywołania właściwego efektu. Po tym czasie zaczyna wysychać, powodując na aucie zacieki sklejonego brudu, a w czasie krótszym niż 20 sekund - nie zdąży skutecznie brudu rozpuścić.
Zaczynamy od naniesienia piany na dolne powierzchnie auta, przesuwając się w kierunku maski, szyb i dachu, pokrywając dokładnie całą opryskiwaną powierzchnię. Następnie obchodząc dookoła samochód, opryskujemy go od przodu, poprzez bok i tył oraz drugi bok – tak by cała karoseria i felgi były pokryte białą pianą.
Po tym programie mycie zaczynamy zawsze od górnych partii auta do dołu, tak by spłukiwać brud na dół, czyli od dachu szyby czołowej, maski przedniej oraz tylnej szyby i maski, następnie boku, przodu, drugiego boku i tyłu samochodu.
Program Mycie zasadnicze (P2)
Jeśli samochód jest lekko zabrudzony i był niedawno myty – wystarczy użyć tego programu. Można stosować go, zarówno po uprzednim użyciu piany aktywnej, jak i bez pianowania – ponieważ zmieszany z wodą środek myjący w tym programie posiada również aktywator i w pewnym stopniu zarówno rozpuszcza brud, jak i myje lakier szamponem.
Ten program dysponuje dużym ciśnieniem wody (100 bar), by skutecznie oderwać brud od karoserii, a woda z chemią jest podgrzewana, by zwiększyć skuteczność mycia w tym etapie.
Program powinno się też włączyć na krótko, po użyciu szczotki (P3).
Tym programem myjemy również felgi auta, kierując strumień wody pod dużym ciśnieniem z kilkunastu centymetrów na felgę, pod wieloma kątami, by umyć zakamarki koła i wnęki nadkola. Dzięki zakrzywieniu końcówki lancy, odpowiednio ją odwracając, łatwiej umyjemy zarówno wysokie części karoserii (np. dach), jak i te niskie (progi czy zderzaki auta od dolnej strony).
Program Szczotka (P3)
Jeśli mamy do czynienia z mocno zabrudzonym, dawno nie mytym autem, gdzie brud utrwalił się na lakierze, lub posiadamy lakier, na którym nawet niewielki brud jest bardzo widoczny (lakiery niemetaliczne), powinniśmy użyć programu Szczotka (P3). Najlepiej wówczas poprzedzić jego zastosowanie opryskaniem auta pianą aktywną (P1). Myjąc specjalną szczotką, która przez cały czas moczy mytą powierzchnię specjalnym szamponem - odkleimy brud od lakieru i będzie on wówczas łatwy do spłukania z karoserii.
Myjemy całą powierzchnię auta od góry do dołu. Nie używamy szczotki „na sucho”, bez włączonego programu P3, ponieważ może to spowodować trwałe porysowanie lakieru.
Po użyciu szczotki zalecamy krótkotrwałe zmycie karoserii programem Mycie zasadnicze (P2), a następnie dopiero spłukanie go dokładne programem P4.
Program Spłukiwanie (P4)
To program, który ma za zadanie usunięcie całego brudu z auta, dlatego jest bardzo istotny. Ostatnie programy P5 i P6, mają tendencję utrwalania brudu pozostałego na aucie – dlatego w programie płukanie, należy wyjątkowo dokładnie spłukać auto z góry do dołu, tak by nie pozostawały na aucie żadne zacieki brudu czy piany. Spłukujemy również dach i felgi.
Program Woskowanie (P5)
Jeśli chcemy utrwalić efekt czystego samochodu i spowodować jego większą hydrofobowość (łatwiejsze spływanie wody i brudu – na cały spłukany samochód nanosimy warstwę wosku. To gorący, pięknie pachnący biały płyn, który powinien pokryć całą powierzchnię karoserii, łącznie z dachem, szybami i felgami. Taka praktyka pozwoli nam na znacznie prostsze mycie auta w przyszłości.
Program Nabłyszczanie (P6)
Ostatnim etapem mycia karoserii, dopełnieniem efektu - jest użycie programu Nabłyszczanie. Użyta w tym etapie woda jest całkowicie zdemineralizowana oraz pozbawiona za pomocą procesu osmozy jakichkolwiek zawartości biologicznych czy mineralnych. Program ten ma za zadanie spłukać resztki normalnej wody z karoserii, aktywując w pełni efekt hydrofobowości (charakterystyczne szybkie spływanie kropli z lakieru). Daje też gwarancję, że po wyschnięciu nie pozostanie żaden ślad na lakierze, który mógłby się pojawić w przypadku wysychania normalnej twardej wody.
W tym etapie spłukujemy dokładnie całą karoserię z góry do dołu, pamiętając oczywiście o dachu, szybach, czy felgach. Szczególnie dokładnie powinniśmy spłukać elementy błyszczące czy chromowane – bo na nich szczególnie widać efekty wysychania twardej wody.
Jak myć samochód
Jak ważna jest kolejność programów mycia?
Zachowanie odpowiedniej kolejności programów jest decydujące zarówno dla osiągnięcia oczekiwanych efektów, jak i dla optymalizacji naszych wydatków.
Nie trzeba używać wszystkich programów, natomiast powinno się myć według poniższego schematu:
- Program myjący (Program 1, 2 i 3 w dowolnych konfiguracjach).
- Dokładne spłukanie brudu i piany (Program 4).
- Nabłyszczanie (P6) wodą osmotyczną dla braku zanieczyszczeń po wyschnięciu.
Jak używać lancy do pienienia pojazdu (żółtej) – Program 1?
Opryskujemy aktywną pianą dokładnie całą powierzchnię auta - od dachu, szyby i klapy tylnej przez szybę i maskę przednią, następnie przód pojazdu (zazwyczaj najbardziej zabrudzony także resztkami owadów). Następnie obchodząc pojazd dookoła opryskujemy go z boku, z tyłu i kończymy na drugim boku auta. Rozpoczynając kolejny etap (mycie), również trzymajmy się tej kolejności.
Piana powinna oblać cały pojazd i stworzyć warstwę jednolitą na wszystkich elementach karoserii.
Pieniąc auto w opisany przez nas sposób zapewniamy aktywnej pianie kilkadziesiąt sekund na działanie, co jest kluczowe dla jej efektywności.
Stosowanie piany aktywnej jest szczególnie zalecane w przypadku, kiedy nie używamy do mycia szczotki (Program 3), a proces mycia realizujemy jedynie programem mycie zasadnicze (Program 2). Wówczas odpowiednie przygotowanie brudu do jego skutecznego zmycia z karoserii pod ciśnieniem, jest szczególnie ważne.
Jak kierować strumień ciśnienia z lancy myjącej?
Optymalna odległość to ok 15-25 cm od powierzchni karoserii. Lanca powinna być skierowana pod bocznym kątem w stosunku do mytego elementu, zazwyczaj w dół – by spłukiwany brud spływał z auta. Nie zbliżamy lancy na mniejszą odległość do lakieru, nie pozostawiamy jej bez ruchu dłuższy czas skierowanej w jedno miejsce, tylko myjemy ruchem płynnym, wolnym, miejsce w miejsce, po jednym elemencie karoserii.
W przypadku elementów z miejscami trudnodostępnymi do umycia – jak felgi czy spodnia strona progów auta czy zderzaków - powinniśmy odwrócić lance ciśnieniem w górę – by umyć dokładnie te powierzchnie, które wcześniej nie zostały jeszcze umyte.
Pamiętamy o tym również przy spłukiwaniu (Program 4) czy nabłyszczaniu auta (Program 6).
Dlaczego mycie zawsze powinno kończyć się programami spłukiwanie (Program 4) i nabłyszczanie (Program 6)?
Program 4 ma za zadanie usunąć wszystkie zabrudzenia z auta zmiękczone poprzednimi programami. Płukanie należy przeprowadzić bardzo dokładnie, aby uniknąć zacieków i pozostałości brudu. Zakończenie mycia samochodu spłukiwaniem wodą osmotyczną, (Program 6 – Nabłyszczanie) usunie twardą wodę, zapewni hydrofobowość i sprawi, że po wyschnięciu na lakierze nie zostaną ślady zabrudzeń.
Jak myć auto lekko brudne, regularnie myte?
Wystarczy użyć piany i mycia zasadniczego (Program 1 i 2), a następnie dwuetapowego płukania z użyciem wosku (Programy 4-6)
Jak myć auto z trwałym brudem, nie myte od dawna?
Po zastosowaniu piany aktywnej (Program 1), należy umyć auto szczotką myjącą (Program 3). Następnie zastosować pozostałe programy (4-6).
Kiedy używać aktywnej piany, a kiedy mycia zasadniczego?
Zastosowanie poszczególnych programów zależy od stopnia zabrudzenia i rodzaju brudu.
Ogólna zasada jest taka, że w przypadku mocniej zabrudzonego lub dłużej nie mytego samochodu, powinien być użyty zarówno program Aktywna piana (Program 1), jak i szczotka myjąca (Program 3).
Jeśli auto jest tylko lekko zabrudzone, głównie kurzem - wystarczy zazwyczaj użyć programu mycia zasadniczego (Program 2). Wykorzystuje on chemiczny aktywator rozpuszczający brud oraz szampon, podając mieszaninę odpowiednio podgrzaną i pod wyższym ciśnieniem z czerwonej lancy.
Kiedy używać szczotki? Dlaczego najlepiej po aktywnej pianie?
Trwale przylegający brud lub rodzaj lakieru, na którym zabrudzenia są szczególnie widoczne (lakiery niemetalizowane), wymagają użycia szczotki myjącej przy włączonym Programie 3. Pozwoli to skutecznie odkleić drobiny brudu od lakieru.
Najbardziej efektywne jest użycie szczotki po uprzednim opryskaniu pojazdu pianą aktywną (Program 1) tak, by piana miała min. 30 sekund do minuty czasu na prawidłowe zadziałanie.
Jak myć felgi pojazdu?
Felgi wystarczy spryskać pianą z pianownicy (Program 1), a następnie po ok. 30 sekundach użyć programu mycia zasadniczego (Program 2) i pod dużym ciśnieniem z odległości ok. 10-15 cm wymyć brud pod różnymi kątami lancy.
Natomiast mocno i trwale zabrudzoną felgę (nalot z tlenków żelaza pochodzących z klocków hamulcowych), trzeba zazwyczaj umyć dedykowanym do tego preparatem chemicznym przy użyciu szczotki, która pozwoli oczyścić dokładnie wszystkie zakamarki felgi.
Jak myć trudno dostępne miejsca, takie jak wysoki dach pojazdu czy dolne części progów i zderzaków?
Używamy do tego czerwonej lancy o długiej i o specjalnie wygiętej końcówce, przeznaczonej do mycia zasadniczego (Program 2). Najpierw pianujemy dokładnie (Program 1) całą karoserię, łącznie z dachem i zagiętymi ku dołowi bokami karoserii, takimi jak progi boczne czy zderzaki. Następnie myjemy dokładnie i spłukujemy powierzchnię czerwoną lancą, odwracając ją w odpowiedni sposób – myjąc dach ze zgięciem końcówki lancy skierowanym do dołu, a dolne partie auta czy felgi - kierując ciśnienie od spodu.
Czego nie myć na myjni ręcznej? Gdzie nie powinno się kierować ciśnienia wody?
Zdecydowanie odradzamy mycie wszelkiego rodzaju przestrzeni oryginalnie przez producenta zamkniętych. Nie myjemy więc silnika ani żadnych elementów pod maską, nie kierujemy dużego ciśnienia przez dłuższy czas w różnego rodzaju szpary i wolne przestrzenie w karoserii (np. w gniazda mocowania lamp, czy do lusterek zewnętrznych). Również gniazda zasilania do haka holowniczego czy klamki powinniśmy myć ostrożnie, nie używając wysokiego ciśnienia - najlepiej ręcznie przy użyciu szmatki.
Czy po myciu trzeba jeszcze wykonać jakieś czynności dodatkowe?
Nie trzeba, ale …, jeśli zależy Ci na perfekcyjnym efekcie i zabezpieczeniu auta – warto poświęcić te kilka minut.
Osuszenie uszczelek i wnęk drzwi i bagażnika oraz wewnętrznych stron drzwi to podstawa. Możemy zrobić to za pomocą suchej szmatki bądź, jeśli takiej nie mamy, skorzystać z osuszarki znajdującej się na myjni. Szczególnie w zimie, przy minusowych temperaturach, warto osuszyć uszczelki drzwiowe i bagażnika, by nie przymarzły po myciu pojazdu. Korzystając z naszego wyposażenia warto również naczernić opony oraz czarne matowe plastiki zewnętrzne auta, preparatem z naszego czernidła (stanowisko F) oraz uzupełnić płyn do spryskiwaczy (stanowisko E).
Mycie innych pojazdów
Jak myć auto z nałożoną trwałą powłoką z twardego wosku czy powłoką ceramiczną?
Jeśli auto nie jest mocno zabrudzone, zmocz jedynie karoserię programem płukanie (Program 4), następnie umyj karoserię szczotką (Programem 3), ponownie zastosuj Program 4, a na koniec użyj Programu 6 (nabłyszczanie).
Jeśli auto jest mocno brudne wcześniej zastosuj pianowanie aktywną pianą – (Program 1).
Jak myć auto oklejone folią przezroczystą PPE lub folią zmieniającą kolor auta?
Nasza chemia nie powinna oddziaływać na żadną z certyfikowanych foli służących do oklejania karoserii. Uważaj jedynie, by nie kierować ciśnienia wody z lancy zbyt blisko na łączenia, brzegi czy zakończenia folii, bo może to spowodować jej odklejenie lub zniszczenie. Sam proces mycia nie różni się od normalnego, opisanego w zakładce Jak myć auto.
Jak myć klasyka czy pojazd zabytkowy?
Zasadniczo, podobnie jak zwykłe pojazdy, aczkolwiek zalecamy nieco mniejsze ciśnienie z lancy kierowane bezpośrednio na lakier – odpowiednia powinna być odległość 20-25 cm (ze względu na to, że lakier może być już starszy i mniej odporny).
Pamiętajmy równiez, że auta sprzed kilkudziesięciu lat nie były projektowane pod możliwe duże ciśnienie wody używane obecnie do ich mycia, są więc też „mniej szczelne” w krytycznych miejscach, jak uszczelki okien, drzwi, czy zabezpieczenie elektryki pod maską. Nie używajmy więc dużego ciśnienia mycia w tych miejscach.
Zazwyczaj lekko tylko zabrudzonego klasyka wystarczy „zmoczyć” spłukując wstępnie brud z auta za pomocą programu płukanie (Program 4), następnie umyć całe auto szczotką myjącą zawsze przy włączonym Programie 3, spłukać dokładnie ponownie Programem 4 oraz użyć wosku (Program 5) i obowiązkowo zakończyć Programem 6 (Nabłyszczanie).
Zdecydowanie zalecamy po myciu osuszenie wnęk i uszczelek drzwi i klap.
Jak myć pojazd Cabrio?
Kabriolet należy myć zawsze wyłącznie z rozłożonym dachem.
Nie zalecamy mycia samego dachu na naszej myjni. Powierzchnię materiałowego dachu składanego powinno się myć ręcznie za pomocą dedykowanych do tego specjalnych środków kosmetycznych, które równocześnie zabezpieczają materiał przed wsiąkaniem wody.
Pozostałą część karoserii możemy myć w sposób analogiczny, jak każdego innego pojazdu.
Jak umyć busa na myjni CarBlik?
Busy i Vany do wysokości 3 metrów, mogą być normalnie myte na wszystkich stanowiskach naszej myjni. Odpowiednio długie lance, dobre ciśnienie i skutecznie działająca piana pozwolą na dokładne umycie nawet tak wysokich pojazdów.
Czy można umyć na myjni CarBlik pojazd powyżej 3,5 t?
Niestety, nie umożliwiamy mycia pojazdów powyżej DMT 3,5 tony - pojazdów ciężarowych, specjalnych, maszyn budowlanych i tym podobnych.
Czy na myjni można umyć motocykl?
Oczywiście. Sami jesteśmy motocyklistami! Zalecamy tylko przy myciu motocykla zmniejszenie ciśnienia mycia, poprzez nieco większą odległość lancy od elementów myjących (ok 20-25 cm). Myjemy tylko elementy do tego przewidziane, a więc nie myjemy siedzeń, elementów elektroniki i elektryki motocykla, nie kierujemy ciśnienia na zewnętrzne filtry powietrza, czy tym bardziej wloty do nich. Nie używamy chemii do mycia łańcuchów i kół zębatych ani innych elementów mechanicznych pojazdu.
Programy mycia stosujemy analogicznie, jak w przypadku mycia elementów lakierowanych samochodów.
Ważne fakty
Jakie PH ma używana przez nas na myjni chemia?
Stosujemy obecnie chemię najlepszych światowych marek, której wskaźnik PH jest zbliżony do neutralnego, ale aby była również skutecznie myjąca w niewielkim stopniu od tego wskaźnika odstaje. Dla programu Piany Aktywnej (P1) chemia jest lekko zasadowa, a dla programu Szczotka (P3) - lekko kwaśna.
Chemia o odczynie lekko zasadowym dobrze rozpuszcza trwały brud i tłuszcz, natomiast chemia o odczynie lekko kwaśnym dobrze radzi sobie z zabrudzeniami mineralnymi i drobnocząsteczkowymi sadzami, ma więc właściwości „odtykające” dla lakieru czy powłok na niego nałożonych.
Sami testujemy wszystkie stosowane przez nas produkty. Daje nam to pewność optymalnego wyboru – pomiędzy skutecznością działania naszej chemii, a jej jak najmniejszego wpływu na lakier czy powłoki zastosowane na lakierze, takie jak twarde woski czy powłoki kwarcowe lub ceramiczne.
Trzeba mieć świadomość, że całkowicie neutralna chemia jest z zasady chemicznej najmniej skuteczna w zakresie rozpuszczania brudu, ale jej przeciwieństwo – czyli chemia bardzo agresywna - z wysokim kwaśnym, czy zasadowym PH, rozpuszcza oprócz brudu także powłoki naniesione na lakier. Przy regularnym stosowaniu chemia agresywna może powodować trwałe uszkodzenia lakieru (wżery i wyczuwalną chropowatość powierzchni lakieru).
Wybór jedynie lekko odchylonych od neutralnego PH produktów w połączeniu z wysoką jakością markowego produktu, pozwala osiągnąć optymalny efekt. Taka chemia jest skuteczna w myciu, nie niszcząc przy tym powłok woskowych czy ceramicznych w ponad miarowy sposób.
Dla samochodów z powłokami dodatkowymi – zalecamy, po spłukaniu brudu – używanie do mycia szczotki z programem Szczotka - P3. Zastosowany w niej szampon o odczynie lekko kwaśnym będzie stosunkowo najmniej inwazyjny dla powłoki i pozwoli w połączeniu ze szczotką na osiągniecie dobrego efektu mycia. Konkretne propozycje opisaliśmy w innych częściach naszych porad dotyczących mycia samochodu na naszej myjni (zakładka Jak myć samochód?).
Jakie znaczenie ma ciśnienie z lancy i odpowiednie dawkowanie chemii?
Ciśnienie w lancy jest niezwykle istotne. Ma być na tyle duże, by odrywało brud od lakieru, ale na tyle małe, by nie niszczyć karoserii. Takie właśnie ciśnienie zastosowaliśmy w myjni CarBlik. Aby uzyskać skuteczny efekt mycia niezbędne było również użycie odpowiednio dobrej (skutecznej) chemii dawkowanej w odpowiednio dużej ilości w całym procesie mycia.
Częstym grzechem myjni jest stosowanie taniej chemii, która jest bardzo agresywna dla lakieru. Efekty tego widać już po kilkunastu nawet myciach, w postaci szorstkiej powierzchni lakieru. Także woski trwałe czy powłoki ceramiczne nałożone na lakier rozpuszczają się bardzo szybko.
Jeśli chemia jest dozowana w zbyt małych ilościach, to nawet najlepsza nie będzie w stanie spełnić swojego zadania. Można to np. poznać po gęstości piany używanej do pianowania pojazdu – prawidłowo dobrana, dobra detailingowa piana, taka jaką stosujemy na CarBlik, „okleja” wręcz całą karoserię. Dzięki temu ma szansę w szybkim czasie (kilkudziesięciu sekund) aktywnie zmiękczyć i rozpuścić brud, nawet na trudno dostępnych miejscach czy pionowych elementach karoserii – ponieważ nie ścieka z nich za szybko.
Czy używanie szczotki rysuje karoserię?
Program 3 (szczotka) został tak zaprojektowany, aby nie niszczyć lakieru. Nasza szczotka wykonana jest ze specjalnego syntetycznego włosia, dzięki czemu brud nie przyczepia się do szczotki i ta nie ciągnie go po lakierze. Oczywiście, aby mycie szczotką było bezpieczne absolutnie niezbędne jest użycie Programu 3. Jedynie wtedy do szczotki podawany jest specjalnie spieniony delikatny szampon, który nie tylko pomaga rozpuszczać brud, ale przede wszystkim na bieżąco spłukuje go spod szczotki.
To najczęstszy błąd użytkowników, którzy myślą, że oszczędzają, jeśli używają szczotki na „sucho”. Rysy już po kilku takich szczotkowaniach są widoczne na lakierze – oczywiście po jego wyschnięciu – więc wiele osób w czasie mycia uważa, że nic się nie stanie. Używanie szczotki zawsze z włączonym Programem 3, to najlepiej zainwestowana część wydatku na mycie wraz z płukaniem zasadniczym, które również jest często skracane, niedokładne lub pomijane.
Po co nakładać wosk na umyte auto?
Użycie wosku (Program 5) w procesie mycia auta pozwala pokryć całą karoserię cienką powłoką. Zabezpiecza ona pojazd przed trwałym przywieraniem brudu – co ułatwia jego kolejne mycie.
Wosk zapewnia też dodatkowe zabezpieczenie przed powierzchniowymi mikrouszkodzeniami powłoki lakieru spowodowanymi np. słońcem czy mrozem. Używamy dobrej jakości wosku, który, oprócz efektu hydrofobowego (łatwego spływania wody), pozostawi na samochodzie miły zapach.
Ile kosztuje umycie auta?
Średnio na poprawne umycie pojazdu, normalnie zabrudzonego, trzeba założyć ok 14-16 zł. Pojazdy większe, czy bardziej zabrudzone, aby były umyte dokładnie - wymagają większej kwoty - ok 20-25 zł.
Zbyt pospieszne mycie, zazwyczaj daje efekt zabrudzonej i częściowo nie domytej karoserii – ale widoczne jest to zwykle dopiero po wyschnięciu lakieru.
Zdecydowanie uważamy, że lepiej dokładniej i dłużej – a więc pewnie nieco drożej, ale i rzadziej - niż tanio, często i z mizernym efektem!